Saturday 1 August 2015

Salam Sabtu penuh kebahagiaan...



16 Syawal 1436H...separuh kedua bulan Syawal...cepat sungguh masa berlalu. Dah puasa enam syawal?? Masih ada waktu lagi nak puasa nie.... :D

Namun, disebalik ada mood raya dan open house nie..jangan lupa pada Allah S.W.T dalam setiap tingkah kita. Contohnya, jaga ikhtilat (pergaulan antara lelaki dan wanita), jaga waktu solat, jaga akhlak, cara kita dress up dan sebagainya. Jangan ingat dah habis Ramadan, kita boleh buat sesuka hati. Maksud sabda Nabi s.a.w: "Kalau lakukan kerana Ramadan, Ramadan akan pergi, lakukan kerana Allah, kerana Allah kekal abadi."

1-jaga ikhtilat: jaga pergaulan antara lelaki dan perempuan bermaksud jaga batasan dalam tindakan semasa
ziarah-menziarahi. Kalau ada girls or boys, jangan memandai nak kaluar tanpa ada muhrim, begitu juga dengan ipar duai, sepupu sepapat dan sebagainya...ingat Allah sentiasa melihat..

2-jaga waktu solat: sentiasa cuba awalkan waktu solat walau apa pun keadaannya. Bila tengah buat sesuatu dan dengar azan... pegi la solat dulu..

3-akhlak: terutama masa bertandang rumah orang, jaga sikit tingkah laku. Jangan memerhati keadaan dalam rumah; tunduk pandangan mata tu..kalau boleh duduk di kerusi yang menghadap ke pintu utama atau dinding rumah.

4-dress up: jaga penampilan bila keluar rumah. Bukan hanya untuk kelihatan kemas tapi mesti mengiku kod-kod pemakaian menurut syarak; tidak ketat, tidak jarang dan menampakkan bentuk tubuh serta tidak keterlaluan dalam berhias.

Ini semua perkara yang perlu diambil berat bukan sahaja pada waktu perayaan sebegini, malah dalam semua keadaan bila kita bermuamalat dengan orang ramai.

p/s: untuk kita semua, bukan untuk orang-orang tertentu sahaja. Tegurlah andai tersilap, jangan sombong. Tidak semestinya orang jahil tidak boleh menegur orang alim dan orang alim tidak boleh mengambil manfaat dari orang yang jahil . Sama-sama kita ganding bahu untuk mencari reda Allah S.W.T.
Maaf jika ada salah silap....Salam:D

No comments:

Post a Comment